10 tips voor een snellere schildklier (en stofwisseling!)

Doe je verwoede pogingen om af te vallen maar gaat er geen grammetje af? Of hoef je alleen maar naar een taartje te kíjken en zit er alweer een kilo aan?

Elke pondje gaat niet door het mondje. In deze 5-delige reeks laat ik je zien wat de oorzaak kan zijn van moeilijk afvallen. Deze keer; een trage schildklierwerking.

De schildklier is een vlindervormige klier die in je hals zit en schildklierhormonen afgeeft. Schildklierhormonen zijn belangrijk voor je stofwisseling, groei, warmteproductie, doorbloeding, stoelgang, zenuwgeleiding, cholesterol en je cyclus. Bij afvallen is een goede stofwisseling onmisbaar. De relatie tussen de werking van je schildklier en je stofwisseling is dat schildklierhormonen de verbrandingsovens in onze cellen stimuleren (onze mitochondriën). Een te snel werkende schildklier zorgt er vaak voor dat je gewicht verliest en een traag werkende schildklier zorgt ervoor dat je aankomt, of niet kunt afvallen.

EEN TRAGE SCHILDKLIER.

Een trage schildklier kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan de schildklier zelf niet goed werken en te weinig schildklierhormonen afgeven aan het bloed. Maar ook de aansturing vanuit de hersenen (vanuit de hypofyse) kan een probleem vormen. Daarnaast is het goed om te weten dat de schildklier het inactieve schildklierhormoon T4 afscheidt. Deze wordt in de lever met behulp van o.a. selenium en progesteron omgezet naar de actieve vorm T3. De derde oorzaak is dus dat de omzetting van inactief T4 naar actief T3 in de lever niet goed verloopt.

HERKEN JE DEZE SYMPTOMEN?

De symptomen van een trage schildklierwerking;

  • Lastig afvallen/snel aankomen

  • (Ernstige) vermoeidheid

  • PMS

  • Koude handen, voeten en/of puntje van je neus

  • Haaruitval (haar of wenkbrauwen)

  • Droge huid

  • Broze nagels

  • Vocht vasthouden in enkels en handen

  • Sombere gevoelens

  • Verslechterde darmwerking en obstipatie

  • Verhoogde cholesterolwaarden

  • Spierkrampen en/of gewrichtspijn.

Wanneer je meerdere symptomen herkent is de eerste stap altijd die naar je huisarts. Vraag een bloedonderzoek aan om te checken of er inderdaad sprake is van een trage schildklier en te kijken of er geen medisch probleem ten grondslag ligt (bijv. auto-immuunziekte Hashimoto, hypothyreoïdie of hypofyseproblemen) aan je trage schildklierwerking. Wil je eerst zelf een testje doen? De Barnestest geeft een indicatie of je schildklier mogelijk vertraagd is; Leg ’s avonds een thermometer op het nachtkastje. Sta in de morgen bij het wakker worden niet op, maar neem direct je temperatuur op. Wanneer er 3 ochtenden achter elkaar een waarde is vastgesteld onder de 36,5 graden kan dit duiden op schildklierproblemen.

Gelukkig is er veel wat je kunt doen om je schildklier weer iets sneller te laten werken. Ik geef je 10 tips om je schildklierhormoon en daarmee je stofwisseling te boosten. Het is dan gemakkelijker om af te vallen:

1. VERMINDER STRESS.

Stress kan ervoor zorgen dat je schildklierwerking vertraagt, omdat het vertragen van de ruststofwisseling het lichaam beschermt tegen verdere belasting. Daarnaast daalt je progesteron, wanneer je stresshormoon cortisol aanmaakt. Lees hier meer over onder punt 2.

2. VERHOOG PROGESTERON.

Progesteron speelt een rol bij de omzetting van inactief T4 naar actief T3, zodat schildklierhormonen hun functies goed kunnen blijven vervullen. Boost je progesteron door dagelijks veel groente te eten en alcohol, suikers & stress te vermijden.

3. VOORKOM EEN SELENIUMTEKORT.

Het mineraal selenium is belangrijk om de omzetting van inactief T4 naar actief T3 soepel te laten verlopen. Selenium vind je in hoge doseringen in ongebrande en ongezouten paranoten. Eet maximaal 6 paranoten per dag.

4. NIET MEER CRASH-DIËTEN.

Als je lichaam te weinig calorieën binnenkrijgt raakt het in paniek. Het roept het de noodtoestand uit en vertraagt de ruststofwisseling om zo verbranding tegen te gaan. Dat wil je niet. Kies liever voor een gezond en voedingsstofrijk voedingspatroon om gewicht te verliezen. Door veel groente, vis, een handje ongebrand en ongezouten noten, gezonde koolhydraten, biologische en plantaardige eiwitten, water en gezonde vetten op je menu te zetten lever je je schildklier goede voedingsstoffen om zijn werking uit te voeren en val je op een gezonde manier af.

5. KRIJG JE VOLDOENDE JODIUM BINNEN?

Je schildklier heeft jodium nodig om goed te kunnen functioneren. Voldoende jodium binnen krijgen doe je met name door regelmatig biologische eieren, witte vis en zeegroente (zeekraal, zeewier, etc.) op je menu te zetten. Jodium wordt om deze reden toegevoegd aan brood, maar dat is niet voor iedereen een goede keuze.

6. EET SUIKERVRIJ.

Een suikerrijk voedingspatroon brengt het lichaam uit balans en veroorzaakt laaggradige ontstekingen. Hierdoor stijgen de cortisol (stress) levels en nemen de progesteronlevels af. Daarnaast belast suiker de lever waardoor de omzetting van T4 naar T3 niet meer optimaal verloopt. Skip suiker uit je dagelijkse voedingspatroon.

7. VERMIJD CHEMISCHE STOFFEN.

Van maar liefst 150 chemische stoffen is bekend dat ze de schildklierwerking kunnen verstoren. Zo ook BPA, een stof die verwerkt zit in zacht plastic, blik en karton met een plastic laagje aan de binnenkant. We krijgen ook, zonder dat we er erg in hebben, zware metalen binnen zoals kwik uit vis en fluoride uit tandpasta. Vermijd hormoonverstorende stoffen zoveel mogelijk en kies voor natuurlijke producten.

8. VEEL GROENTE ETEN.

Denk aan minimaal 500 gram per dag. Voor veel mensen is dit lastig haalbaar, daarom adviseer ik mijn cliënten om minimaal 350-400 gram groente per dag te eten. Eet tussen de middag eens een salade, neem een handje cherrytomaatjes, schep ’s avonds een extra portie groente op, neem een groen sapje, voeg groente toe aan iedere maaltijd. Er zijn echt genoeg manieren om je groente inname flink te boosten. Met name groene bladgroenten en koolsoorten helpen de lever te ontgiften waardoor deze beter kan werken.

9. VERMINDER OF VERMIJD GLUTEN IN JE VOEDING.

Diverse onderzoeken laten zien uit dat de schildklierwerking verbetert bij een glutenarm dieet. Gluten zitten o.a. in producten die tarwe, rogge, spelt en gerst bevatten. Denk aan brood, pasta, koekjes e.d.

10. EET NIET TE WEINIG KOOLHYDRATEN.

Koolhydraten spelen een belangrijke rol bij de omzetting van T4 naar T3 en horen in een gezond voedingspatroon thuis. Eet in ieder geval bij 2 maaltijden complexe koolhydraten zoals zoete aardappel, noten, zaden, en groene groenten.

Wanneer je gewicht wilt verliezen is het belangrijk dat je schildklier goed werkt. Een vertraagde schildklier verandert het eetgedrag doordat er een verminderde afgifte van serotonine is. Dit kan voor depressieve gevoelens zorgen en bij sommige mensen eetbuien uitlokken. Daarnaast kan er extra vocht vastgehouden worden en verloopt de ruststofwisseling en stoelgang trager. Met bovenstaande tips kun je schildklier een boost geven!:) Dit artikel staat ook gepubliceerd op het online vrouwenplatform We Are Pink


© 2020 by Marjon Kok. Alle rechten voorbehouden.

KVK-nummer: 67430589
Praktijk Marjon Kok te Haarlem