Vakantiestress? Nergens voor nodig! 5 tips om in vorm te blijven tijdens je vakantie

Vakantie is heerlijk! Even er tussenuit, weg van je dagelijkse bezigheden en volop genieten met jezelf, je partner en/of je kinderen. Maar… vaak ook een periode van stokbroodjes met brie, barbecue, wijntjes, toastjes, patatjes en andere lekkernijen. Hoe voorkom je dat je vijf kilo zwaarder terug komt? Hierbij mijn persoonlijke tips om niet aan te komen op vakantie maar wél te genieten! Dit is hoe ik mijn vakanties ‘gezond’ door kom:

1. Blijf bewegen!

Ja, iedereen kan wel bedenken dat elke dag een ijsje en patatje bestellen vanuit je zonnebedje waar je al de hele dag ligt te bakken niet bevorderlijk is voor je figuur. Blijf daarom lekker bewegen. Kamperen in een bosrijk gebied? Ga lekker mountainbiken, wielrennen, hiken, wandelen, hardlopen of kanoën. Zit je deze zomer in een vijf sterren all inclusive in Turkije? Dan kun je prima strandwandelingen maken, ga vroeg in de ochtend een stukje hardlopen over het zand of trek 50 baantjes in het zwembad. Loop zoveel mogelijk en neem geen taxi, dit bespaart je nog geld ook :). Kies overal voor de trap in plaats van de lift, ga lekker badmintonnen met je kinderen of tafeltennissen met je partner. Deze activiteiten voelen niet als ‘sporten’ maar je bent toch lekker bezig. Daarnaast zie je lopend veel meer van de stad/omgeving dan vanuit de auto! Win-win.

2. Geniet met mate

Voor sommigen is vakantie de uitgesproken mogelijkheid om eens even ‘helemaal los’ te gaan en alles te eten wat ze willen eten. Dit is natuurlijk onzin, vooral als je de afgelopen maanden goed op je eten hebt gelet om er prachtig uit te zien in je bikini. Het lekkere eten uitgestald op zo’n buffet is niet schaars, het is niet alsof je alleen nú patat en gyros kunt eten en het merendeel van de gerechten kun je ook gewoon een keer in Nederland koken/kopen/bestellen. Waarom zou je dan in die ene week álles gaan eten? Het geeft ook geen voldoening, want van de hele dag ijs en patat eten ga je je niet beter voelen. Lekker ‘ongezond’ eten geeft pas voldoening als je het niet te vaak doet, als het ‘ongewoon’ blijft. Daarnaast zit die paar kilo er zo aan, maar kost het je weken om het er weer vanaf te krijgen. Een ander probleem is dat je lichaam zich snel aanpast aan de hoeveelheid suikers waardoor je ‘suiker craving’ ook thuis hoog blijft. Grote kans dat je thuis weer meer gaat snoepen dus.

Mijn advies: zoek balans. Ga je een week weg en elke dag uit eten? Kies dan vaker voor rijst of salade in plaats van patat, neem maar één of twee keer een dessert, eet niet de hele dag door brood en plan balansdagen in. Uitgebreid gedineerd? Begin de volgende dag met wat yoghurt, fruit en muesli en als lunch een salade, oftewel: eet lichter en gezonder. Ook vegetarische- en visgerechten zijn beter verteerbaar dan grote hoeveelheden vlees. Houd je doel goed voor ogen: denk aan hoe je je na de vakantie voelt als je (veel) zwaarder terug komt. Bij thuiskomst ben je blij dat je balansdagen ingepland hebt.

3. Drink veel water

Vooral in warme gebieden is het belangrijk de hele dag door veel water te drinken om je vochtbalans op pijl te houden. Je zweet namelijk vaak ook wat meer. Je lichaam kan gevoelens van dorst en honger niet altijd goed onderscheiden dus drink eerst een glas water als je honger hebt maar onlangs nog iets gegeten hebt. Daarnaast bevatten frisdranken ontzettend veel suikers en zijn deze dus heel ongezond en dikmakend. Als je het echt heel lekker vindt en thuis nooit frisdrank drinkt houd het dan bij één glas frisdrank per dag.

4. Eet kleine porties

Omdat je op vakantie vaak iets minder actief bent en iets ongezonder eet raad ik aan om kleinere porties te eten en te kiezen voor licht verteerbaar voedsel. Neem bijvoorbeeld als tussendoortje wat fruit, een smoothie (pas op dat ze er geen suiker aan toevoegen) of een bakje yoghurt of als lunch wat vis, een omelet of salade. Eet ongeveer 6 keer per dag kleine porties zodat je kunt genieten maar niet té verzadigd raakt.

5. Enjoy!

Vakantie is natuurlijk bovenal genieten en iedereen doet dat op zijn eigen manier. Ontstressen en ontspannen is namelijk ook enorm bevorderlijk voor je gezondheid! De dagelijkse sleur kan flink wat stress opleveren en het is heel goed om hier af en toe even uit te stappen en je bewust te zijn van de mooie dingen in de wereld en in je leven. Plan niet teveel in en maak ruimte voor je hobby’s! Zoals lezen en massages in mijn geval :). Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je uitgerust terug komt!

Ik wens iedereen die nog op vakantie gaat een heerlijke vakantie toe en ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande tips. Ga ook met een stukje bewustwording weg: geniet van een andere cultuur en omgeving, van de mensen om je heen en neem afstand van dagelijkse bezigheden. Oh, en wees lief voor de dieren, elke dag barbecue is écht niet nodig! En anders… probeer ook eens een groentespiesje en salade :).

Ik ga deze zomer met mijn vriend een wandelsafari doen in de Roemeense bossen op zoek naar beren, hiken in Sloveens natuurgebied en stedentripjes doen. Met die beweging moet het dus wel goed komen, nu dat lekkere eten nog weerstaan…:).

© 2020 by Marjon Kok. Alle rechten voorbehouden.

KVK-nummer: 67430589
Praktijk Marjon Kok te Haarlem