Review #veganchallenge

Deze week is mijn veganistische week op zijn einde gekomen. Ondanks dat ik al vrij plantaardig eet zijn een aantal dingen best lastig geweest. Zo moet je als veganist je maaltijden goed voorbereiden. Als je werkt en elke avond je lunch en tussendoortjes voor de volgende dag moet voorbereiden kan dit best wat tijd in beslag nemen. Het is namelijk erg belangrijk om veel plantaardige eiwitten en vetten tot je te nemen dus je moet ook goed nadenken over je maaltijden. Ik raad aan om als veganist minimaal elke dag een portie peulvruchten te nemen (dit is overigens ook erg gezond als niet-veganist!). Als je niet zo’n bonen-fan bent, net als ik, kost dit je best wat improvisatie. Om nou elke dag hummus te gaan eten is ook weer niet zo fijn… Dus wat heb ik gedaan? Bijna elke dag curry met kikkererwten, linzen en steeds weer verschillende groenten gegeten. Haha! Dit bedoel ik dus met improvisatie… Nu moet ik toegeven; oefening baart kunst natuurlijk. Je kunt niet in één week tijd beslissen dat een veganistische leefstijl niets voor je is. Als je het écht wilt, kun je het natuurlijk!

Hierbij vijf tips voor als jij die fantastische persoon bent die echt veganist wilt worden:):

Slik vitamine B12 supplementen B12 is een vitamine die alleen voorkomt in dierlijke producten. Een B12 tekort is zeer slecht voor je gezondheid en zorgt voor tal van klachten (o.a. uitvalverschijnselen, zenuwpijn, tintelingen, depressie, verwardheid, geheugenproblemen, struikelen). Zorg daarom dat je voldoende B12 slikt in supplementvorm. Eventueel kun je om de zoveel tijd je huisarts vragen een bloedonderzoekje naar je B12 levels te doen om er zeker van te zijn dat je deze op peil houdt.

Eet meer ijzerrijke voeding Plantaardig ijzer (non-heemijzer) wordt lastiger opgenomen dan dierlijk ijzer (heemijzer). Neem daarom meer ijzerrijke voeding tot je zoals volkorenbrood, broccoli, sperziebonen, peulvruchten, zilvervliesrijst, aardappelen, walnoten, amandelen en hazelnoten. Slik eventueel een ijzer supplement. IJzer wordt beter opgenomen in combinatie met vitamine C.

Eet meer plantaardige eiwitten Ons lichaam haalt meer beschikbare eiwitten uit dierlijke producten dan uit plantaardige producten. Reden hiervoor is dat de eiwitstructuur van dierlijke producten meer op dat van de mens lijkt. Neem daarom elke dag minimaal één portie peulvruchten omdat deze vol zitten met plantaardige eiwitten. Daarnaast zitten er ook plantaardige eiwitten in noten, graanproducten en paddenstoelen.

Zorg voor voldoende gezonde vetten Vette vis is een belangrijke bron voor omega-3 en bijvoorbeeld verzadigd vet zit in veel dierlijke producten. Om omega-3 te vervangen kun je bijvoorbeeld lijnzaadjes, lijnzaadolie, walnoten en groene bladgroenten eten. Algenolie bevat ook omega-3 en wordt door sommige veganisten gebruikt als veganistische vervanger voor omega-3. Ik ben niet bekend met het product dus ik weet niets van de werking ervan. Verzadigd vet uit dierlijke producten kun je vervangen door te bakken in kokosolie.

Ga op zoek naar veganistische hotspots! Zo kun je lekker uit eten gaan met vrienden of familie en hoef je je niet vervelend te voelen. De meeste restaurants die veganistische gerechten op de kaart hebben staan bieden namelijk ook gewoon hoofdgerechten met vlees of vis aan. Daarnaast is het belangrijk om positief te blijven; weet waar je voor staat en laat je niet van je stuk brengen door iemand die een flauwe opmerking maakt. Je kent het wel: maar dan mag je helemaal NIETS meer eten. Benadruk dat jij dit niet zo ziet en juist hartstikke geniet van je eten. Jij bemoeit je niet met zijn/haar eten, dit moet andersom ook niet het geval zijn. Als je bij vrienden gaat eten kun je ook aanbieden om zelf boodschappen te doen of te koken. Dit heb ik deze week gedaan en geloof me, ze zullen juist heel blij met je zijn!:) Daarnaast is het leuk om mensen te verrassen met hoe lekker veganistisch eten is!

Ik ga na deze week niet als veganist door het leven maar ik ga wel bewuster met het gebruik van dierlijke producten om. Daarnaast is het een goed idee om bijvoorbeeld twee dagen per week veganistisch te eten. Als je van binnen graag veganist wilt zijn is dat natuurlijk fantastisch; bereid je goed voor, lees je in en gebruik bovenstaande tips! Ik ben echter ook van mening dat je jezelf geen dingen moet ontzeggen. Balans is belangrijk maar als ik nooit meer zalm mag eten kan ik alleen nog maar dromen over die zalm… Gevalletje niet aan een roze olifant denken: en je doet het toch!.. ;) Oh ja, en dat plakje brie hoooort gewoon bij die high wine van vandaag... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet voor elke dag, maar wel voor soms:).

Ben jij veganist en lees je deze blog? Stuur mij dan vooral tips, ik ben heel benieuwd naar jouw leven als veganist!:)

Fijne week!

Bron: www.voedingscentrum.nl

© 2020 by Marjon Kok. Alle rechten voorbehouden.

KVK-nummer: 67430589
Praktijk Marjon Kok te Haarlem