#Vegan challenge update!

Mijn conclusie van de afgelopen vier dagen? Als vegan door het leven gaan vereist een goede planning! Haha. Ongetwijfeld wordt dit makkelijker als je al een tijd vegan bent, maar voor een beginner is het best lastig. Echter, alle begin is lastig en gewoontes doorbreken gaat niet vanzelf, dus geef niet op!

Woensdag heb ik een hoop voorbereidingen getroffen voor donderdag. Donderdag moest ik namelijk werken én daarna gelijk door naar Leeuwarden om vriendinnetjes te bezoeken. Dat betekend dus dat je lunch én een treindiner én het liefst ook nog een lekker tussendoortje moet voorbereiden. Dat lekkere tussendoortje is in ieder geval gelukt! Eigenlijk heb ik nog nooit iets vegan gebakken, dat wil zeggen, zonder roomboter of eieren. Daarom besloot ik eerst even op onderzoek te gaan. Op de website van Vegan Challenge vind je handige tips om vegan te bakken. Hierbij het recept voor vegan blauwe bessenmuffins :)

Vegan blauwe bessenmuffins

Ingrediënten voor 6 muffins 120 gram volkoren speltmeel 3 tl. wijnsteenbakpoeder 3 eetl. agavesiroop 3 eetl. kokosolie 4 eetl. ongezoete appelmoes (te koop bij o.a. AH) 2 eetl. water 125 gram diepvries blauwe bessen handje walnoten

handje rozijnen (optioneel)

Hoe maak je het? Verwarm de oven voor op 175 C°. Doe alle droge ingrediënten bij elkaar in een kom en meng goed. Verhit de kokosolie in een pannetje totdat deze vloeibaar is. Voeg toe aan de droge ingrediënten samen met de agavesiroop, appelmoes en water. Spatel het geheel goed door elkaar totdat er een stevig beslag ontstaat. Als het beslag te droog is kun je nog wat water of appelmoes toevoegen. Hak de walnoten fijn in een vijzel en spatel met de blauwe bessen en rozijnen door het beslag. Doe het beslag in een muffinvorm of papieren vormpjes. Afbakken in 25 minuten.

Lunch is verder niet zo'n probleem, over het algemeen kan ik eten wat ik vaker eet als lunch: rijstwafels. Deze keer belegd met pindakaas. Ik heb mij wel even afgevraagd of rijstwafels wel vegan zijn... volgens de eerste website die ik bekeek wel. Ik heb mijn zoektocht hier dan ook maar bij gelaten uit zelfbescherming:) Ik kan niet elke dag een salade als lunch in elkaar flanzen...

Over salades gesproken, onderstaande salade is een heerlijk tussendoortje! Hij kan, iets rijker gevuld, ook prima dienen als lunch. De hummus dient als 'dressing' voor de salade. Hummus bevat, in dit geval, witte bonen. Bonen zijn een goede vervanger voor dierlijke eiwitten. Je moet wel elke dag een flinke portie tot je nemen want je lichaam haalt minder bruikbare eiwitten uit bonen dan uit dierlijke producten. Dit komt omdat de samenstelling van dierlijke eiwitten meer op menselijke eiwitten lijkt dan de samenstelling van plantaardige eiwitten. Dit noemen we de biologische waarde van een product. Dierlijke eiwitten hebben over het algemeen, sojaproducten uitgezonderd, een hogere biologische waarde dan plantaardige eiwitten. Weer iets geleerd:). Dan nu het recept!

Salade met hummus

Ingrediënten voor een tussendoortje

volle hand rucola of andere sla naar keuze

stukjes komkommer en eventueel andere rauwkost

paar flinke scheppen hummus (zie het recept hier)

eventueel nog wat peper of chilipoeder

Om voldoende eiwitten binnen te krijgen is het belangrijk om extra peulvruchten in de vorm van bonen, linzen, erwten, etc. toe te voegen aan je maaltijden. Dit gaat heel makkelijk in een curry of pasta. Zelf vind ik het heerlijk om kikkererwten of linzen toe te voegen aan je curry. Maak bijvoorbeeld eens deze heerlijke kikkererwtencurry ! Ook kun je dagelijks een handje ongebrande en ongezouten noten nemen. Walnoten en amandelen leveren bijvoorbeeld veel eiwitten én gezonde vetten. Twee in in één dus!

Het aanpassen van een voedingspatroon is natuurlijk in het begin altijd lastig. Wees ook niet te streng voor jezelf. Gaat het een keertje mis? Kan gebeuren, maar zorg dat je de volgende dag weer met een schone lei begint. Duik nooit in de 'nu-is-mijn-week-toch-al-slecht-dus-kan-die-taart-er-ook-nog-wel-bij' modus. Elke dag is weer een nieuwe dag met nieuwe kansen en inzichten. Zo is mijn voornemen om donderdagavond geen chips (want niet vegan...) bij mijn wijntje te nemen totaal mislukt. Dit kan gebeuren en is oké. Wat niet oké was geweest is als ik vervolgens na het stappen de Febo nog leeggegeten had... Doe dit dan ook niet. De dag erna ben je jezelf heel erg dankbaar!:) En de dieren in dit geval ook...

Fijn weekend!!

© 2020 by Marjon Kok. Alle rechten voorbehouden.

KVK-nummer: 67430589
Praktijk Marjon Kok te Haarlem