#Vegan challenge! Doe je mee?

Afgelopen weekend ben ik naar een steakhouse geweest (dit heeft even uitleg nodig: mijn vriend loves spareribs, relaties zijn geven en nemen…). Steakhouses zouden in de basis niet zo’n probleem moeten vormen: een gegrild biologisch stukje vis of vlees met een grote portie groente en gepofte aardappel is niet zo’n ramp. Echter, welcome to the 21st century: steakhouses serveren alleen porties vlees van minimaal 250 gram met sausjes, patat en als je ‘geluk’ hebt een salade met een vette dressing. Het geheel heeft nogal een walgelijke uitstraling: een rokerige sfeer met borden spareribs van 600 gram waar mensen van eten alsof hun leven er vanaf hangt met ernaast een grote pul bier of cola om de boel weg te spoelen. Dan heb ik het nog niet eens over het fenomeen ‘onbeperkt spareribs’ eten.

Conclusie: steakhouses zijn de gewaarwording van kapitalisme op en top. Terwijl de ene helft van de wereld zich niet eens een stukje vlees kan veroorloven eet de andere helft een hele stal leeg voor 15 euro.

Anyway, het leek mij interessant om eens een week als veganist door het leven te gaan. Ik wil niemand dierlijke producten verbieden omdat ik, ondanks de vele onderzoeken die aantonen dat een veganistische leefstijl fantastisch voor onze gezondheid is, toch van mening ben dat er in dierlijke producten ook gezonde stoffen zitten. Plus het feit dat veganisme een bepaalde kennis vergt; je moet namelijk wel weten hoe je dierlijke producten kunt vervangen. Dit ter zijde raad ik iedereen aan om eens een week als veganist door het leven te gaan. Het creëert een stukje bewustwording. Het laat zien hoe afhankelijk wij zijn van dierlijke producten en in hoe ontzettend veel producten dierlijke stoffen verwerkt zitten. Wel alleen met eten hoor, niemand komt aan mijn schoenen…:) Oh ja, en mijn make-up is ook uitgesloten, niemand wordt daar blij van…

Preparations Om een periode, of altijd, vegan te kunnen zijn moet je natuurlijk wel weten welke producten dierlijke stoffen bevatten. Ik begin dus met een goede voorbereiding: ik struin websites en Instagram af op zoek naar vegan tips, weetjes en ideetjes.

Naast alle ‘logische’ producten zoals boter, kaas, eieren, vlees, vis en yoghurt, zitten er dus ook dierlijke stoffen in gelatine, een hele rits aan E-nummers, producten waar dierlijk vet in verwerkt zit zoals brood en koekjes, bepaalde voedingssupplementen, producten die wei, weipoeder en lactose bevatten zoals frisdrank, cup-a-soup, chips, sauzen, soepen en vruchtensap, olijfolie waar omega-3 aan toegevoegd is en kauwgom. En zo kan ik nog wel even door gaan… En mijn meest shockerende ontdekking: wijn is dus niet per definitie veganistisch. Hoe zit dat? Het blijkt dat er tijdens de productie vaak dierlijke producten als ei en varkensvet gebruikt worden. Ik vind deze challenge nu al een wat minder leuk… Het goede nieuws? Er bestaat wel veganistische wijn! Even op bezoek bij Ekoplaza dan maar.

Ben je ook geïnteresseerd in een veganistische of vegetarische week of leefstijl? Op de website van de Vegetariërs Bond (www.vegetariers.nl) en de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (www.veganisme.org) vind je veel informatie!

Let’s start!

Mijn week lang veganistisch, en misschien wel langer als het bevalt, gaat vandaag van start. Op een woensdag. Waarom? Omdat dit mijn vrije dag is en vrije dagen en weekenden fantastisch zijn om te beginnen. Je hebt namelijk de tijd om jezelf in te lezen en voorbereidingen te treffen. Van elke dag zal ik een veganistisch recept met jullie delen. Doe je mee?:)

Woensdag Ik begin mijn dag met vegan pannenkoekjes. Ik heb ze gisteravond al klaargemaakt dus ik hoef ze alleen nog even op te warmen in de magnetron; gezond eten is niet zo lastig met een goede planning! Beetje veganistische chocolade (92% cacao) erop en een hele lading verse aardbeien… genieten! Ik heb er gelijk 8 gemaakt zodat ik de hele week een makkelijk ontbijt/lunch/tussendoortje heb.

I’ll keep you posted hoe de rest van de week verloopt!

Hierbij het recept:

Ingrediënten voor 8 pannenkoekjes

75 gram volkoren speltmeel 75 gram boekweitmeel 2 tl. wijnsteenbakpoeder snufje zout 200 ml. plantaardige melk 150 ml. kokoswater kokosolie, liefst gegeurd, om in te bakken verse aardbeien naar smaak pure chocolade minimaal 74% cacao naar smaak

(max. 20 gram)

Hoe maak je het? Meng alle droge ingrediënten in een kom. Voeg kokoswater en plantaardige melk toe en meng met een klopper tot een glad en dun beslag. Laat voldoende kokosolie heet worden in een koekenpan. Bak de pannenkoekjes naar gewenst formaat in de koekenpan totdat ze goudbruin aan weerszijden zijn. Ik vind ze zelf lekkerder als ze klein zijn omdat je ze dan makkelijk mee kunt nemen naar bijvoorbeeld werk. De chocolade kun je óf au bain-marie smelten, óf op de pannenkoek in de koekenpan leggen óf de pannenkoek met de chocolade later nog even kort in de magnetron doen. Voeg als laatste de verse aardbeitjes toe. Eventueel kun je nog wat kokos- of soyayoghurt toevoegen als je dit lekker vindt.

Als je je pannenkoekjes liever wat dikker en steviger hebt kun je nog één gepureerde banaan of twee eetlepels ongezoete appelmoes toevoegen om het beslag iets meer te binden.

© 2020 by Marjon Kok. Alle rechten voorbehouden.

KVK-nummer: 67430589
Praktijk Marjon Kok te Haarlem