Buikvet: hoe vermijd je het en nog erger, hoe kom je er weer vanaf?

May 31, 2016

De grootste teleurstelling van buikvet is meestal dat het kweken ervan geen enkel probleem vormt, maar het verliezen ervan wel. Bij buikvet en cellulitis geldt echt: beter voorkomen dan genezen! Maar niet getreurd: er zijn manieren om weer van dat buikvet af te komen en ik ga je uitleggen hoe.

 

Eerst wat algemene informatie, want wat is buikvet nu eigenlijk? Buikvet kun je onderverdelen in twee soorten vet:
- Orgaanvet. Dit vet, ook wel visceraal vet genoemd, ligt gelegen om de organen en dient als stootkussentje. Teveel van dit vet kan voorkomen bij dikke en dunne mensen en is in beide gevallen erg gevaarlijk. Orgaanvet produceert namelijk stofjes die ons lichaam en stofwisseling aardig van slag kunnen brengen als we er teveel van produceren. Hierbij kun je denken aan hormonen, eiwitten en vetzuren. Ik ga in dit blog niet verder in op orgaanvet.
- Onderhuids vet. Dit is ons buikvet, ons zwembandje, sixroll, bierbuikje, onderzettertje, of hoe je hem ook wilt noemen. Onderhuids vet zit direct onder de huid van de dijbenen, heupen, billen en buik en neemt toe als we meer (ongezond) eten.

 

Buikvet kan op allerlei manieren ontstaan. De meest voor de hand liggende reden is dat je teveel eet of de verkeerde producten eet. Vooral suikers hebben een grote invloed op de toename van buikvet, maar ook bijvoorbeeld transvetten in snacks en koekjes. Als je teveel suikers of koolhydraten tot je neemt, en te weinig verbrandt, slaat het lichaam het teveel aan suikers op als vet. Daarnaast laten suikers de bloedsuikerspiegel flink stijgen, met als gevolg dat je alvleesklier aan het werk wordt gezet om insuline te produceren. Insuline laat de bloedsuikerspiegel dalen. Als je dit te vaak doet kunnen er dips in de bloedsuikerspiegel ontstaan. De suikerspiegel wordt dan weer omhoog gebracht door ons hormoon cortisol. Cortisol heeft onder andere als eigenschap dat het de bloedsuikerspiegel laat stijgen.

 

Cortisol is ook gelijk de volgende reden dat buikvet kan ontstaan. Cortisol komt onder andere vrij bij aanhoudende periodes van stress:
- Mentale stress, bijvoorbeeld door familieproblemen, naderende deadlines of een overvolle agenda.
- Lichamelijke stress, bijvoorbeeld door verkeerde voeding, voedingsintoleranties en allergieën, te weinig slaap, overmatig/excessief sporten en ontstekingen.

 

In periodes van aanhoudende stress komt veel cortisol vrij. Dit heeft als gevolg dat je bloedsuikerspiegel gaat stijgen, je alvleesklier dus insuline moet aanmaken om de suikerwaardes weer te laten dalen en deze cirkel constant rond gaat. Buiten het verhoogde risico op diabetes type II in deze situatie, doen deze wisselingen in je suikerspiegel ook iets met je hongergevoel. Je krijgt meer zin in zoete, suikerrijke producten, gaat hier meer van eten waardoor je buikvet toeneemt, je bloedsuikerspiegel weer een klap krijgt en de vicieuze cirkel rond is.

Cortisol heeft ook als nadeel dat het ervoor zorgt dat vet voornamelijk wordt opgeslagen in de buikstreek. Dus niet op je billen voor een mooie bilpartij of weelderige heupen, maar op de buik.

 

Maar, geen zorgen! Ik ga je tips geven om strak de zomer in te gaan:

 

  1. Lekker bewegen!

 

Je hoeft van mij niet elke avond je buikspierkwartiertje te doen, deze zijn namelijk niet erg effectief voor het verbranden van vet. Ik kan het niet aardiger zeggen dan dit: ze trainen je spieren ónder je vet, en niet het vet zelf. Misschien zit er onder dat vet van jou dus wél een sixpack:). Als je gaat trainen, train dan alle spiergroepen. Je kunt ook gewoon lekker gaan bewegen: een flink stuk wandelen, fietsen, hardlopen of zwemmen bijvoorbeeld. Naast dat bewegen goed is voor ons gehele bewegingsapparaat, verlicht het onze mentale stress en maakt het onze insulinereceptoren gevoeliger voor insuline. Dit houdt in dat de alvleesklier minder insuline hoeft aan te maken om het gewenste effect te krijgen. Daarnaast verbrandt je door te bewegen natuurlijk ook calorieën en, bij de juiste training, ook vet.

 

   2. Maak je niet dik!

 

Stress kan leiden tot een hoge bloeddruk, snellere hartslag, verhoogd cholesterol en ontstekingen wat weer hart- en vaatziekten en diabetes type II tot gevolg kan hebben. Daarnaast maakt stress je sneller geïrriteerd en emotioneler wat niet bevorderlijk is voor vriendschappen en relaties. Een beetje stress is geen enkel probleem. Het probleem ontstaat pas wanneer de stress weken of maanden aanhoudt. Erken dat je gestrest bent en ga op zoek naar oplossingen. Wat is de oorzaak van de stress? Kun je het veranderen? Ja, zoek een oplossing en verander de situatie. Nee, probeer het naast je neer te leggen want je hebt er toch geen invloed op. Doe ontspanningsoefeningen en activiteiten die jou ontspannen maken. Ga lekker de natuur in en kom tot rust. Het helpt ook om eens te denken: wat is het ergste dat er kan gebeuren?

 

  3. Voeden in plaats van vullen

 

Kies voor pure en onbewerkte producten en maak alles zelf klaar. Zorg ervoor dat je voeding tot je neemt die je lichaam herkent en weet wat het ermee moet doen. Vermijdt verder suikerrijke producten zoals koekjes, snoep, taarten, kant-en-klaar maaltijden, witte rijst, witte pasta en wit brood. Denk hierbij ook aan broodbeleg en andere tussendoortjes.

Probeer een evenredige balans tussen koolhydraatrijke, eiwitrijke en vetrijke producten te vinden.

 

Koolhydraatrijke producten zijn o.a.:
- Brood, pasta, rijst, aardappelen.
- Taarten en koekjes.
- Groente & fruit.

 

Eiwitrijke producten zijn o.a.:
- Vlees, vis en kip.
- Bonen en peulvruchten.
- Eieren & zuivel.

 

Vetrijke producten zijn o.a.:
- Vette vis.
- Olijfolie, kokosolie en roomboter.
- Noten en zaden.

 

Voor een gezond weekmenu en boodschappenlijstje met gezonde voedingsproducten kun je mijn doe-het-zelf pakket aanschaffen!

 

  4. Slaap voldoende

 

Je lichaam heeft voldoende tijd nodig om te herstellen. Daarnaast zijn er een aantal belangrijke spieropbouwende hormonen die pieken in de nacht: testosteron en groeihormoon. Zorg dat je voldoende tijd neemt om in te kunnen slapen: geen televisie en telefoon aan en een donkere kamer. Zorg dat je hoofd rustig is. Je slaaphormoon, melatonine, kan niet optimaal zijn als je stresshormoon, cortisol, actief is. Melatonine zorgt ervoor dat je de hele nacht kunt doorslapen, ondersteunt het immuunsysteem en is tevens een belangrijke lichaamseigen antioxidant. De richtlijn voor het aantal aanbevolen slaapuren ligt tussen de 7 en 8 uren per nacht. Dit verschilt in de praktijk echter van persoon tot persoon. Het gaat erom dat je uitgerust wakker wordt!

 

Het verliezen van buikvet is een combinatie van factoren: zorg voor gezonde voeding, voldoende beweging, ontspanning en lekker slapen dan verdwijnt je vet als sneeuw voor de zon!:)

Please reload

© 2020 by Marjon Kok. Alle rechten voorbehouden.

KVK-nummer: 67430589
Praktijk Marjon Kok te Haarlem