Tips voor kids!

Ik heb natuurlijk geen kinderen, maar ik kan mij goed voorstellen hoe frustrerend het moet zijn als je kind niets eet. Kinderen zijn in de groei en hebben juist veel gezonde voedingsstoffen nodig. Voedingsstoffen die veel in producten voorkomen die ze nou vaak nét niet lusten: groenten. Misschien denk je: “deze meid heeft makkelijk praten”. Misschien heb je gelijk, maar ik probeer het toch.:) Wie weet heb je er iets aan en kun je je kind(eren) her-eet-opvoeden, en jezelf natuurlijk ook!

Samen boodschappen doen Ja, je staat waarschijnlijk niet echt te springen om je vierjarige mee te nemen naar een supermarkt, maar toch is het belangrijk je kind te betrekken bij het boodschappen doen. Met betrekken bedoel ik niet dat jij je lijstje zo snel mogelijk afwerkt en een zeurend kind achter je aan holt. Doe geen grote boodschappen, haal bijvoorbeeld boodschappen voor één avondmaal en betrek je kind hier volledig bij. Laat hem of haar bijvoorbeeld zelf groenten en fruit uitkiezen.

Samen koken Na het samen boodschappen doen kun je samen de keuken induiken. Het ligt er natuurlijk aan hoe oud je kindje is, het moet wel verantwoord blijven, maar je kunt ze er wel bij betrekken door ze tussendoor alvast wat te laten proeven. Of door samen de benodigde spullen bij elkaar te zoeken en ze uit te leggen wat je ermee gaat doen. Maak er tijd voor vrij, eten is echt een onderdeel van de opvoeding. Je legt een basis voor hoe het eetpatroon van je kinderen zich later gaat ontwikkelen.

Eet samen Probeer eten aan gezelligheid en samenzijn te linken. Eet samen aan tafel, koop leuke (kinder)borden en neem de tijd. Praat ondertussen rustig met elkaar en zorg voor niet teveel spanningen. Wil je kind een keer niet eten? Probeer niet te forceren, hiermee wek je negatieve spanningen op rondom eten. Daarnaast kan een kind ook niet alles lekker vinden, dat vindt een volwassene ook niet, maar proberen moet in ieder geval, al is het maar één hapje. Wees hierin wel volhoudend!

Kook creatief Er zijn veel lekkere receptjes waar je groenten in kunt verwerken zonder dat je kindje dit doorheeft. Bijvoorbeeld een fruit-groentensmoothie, groentepannenkoekjes en soep. Daarnaast kun je bijvoorbeeld kiezen voor gekleurde groenten als wortel, paprika en pompoen, deze zijn vaak ook iets zoeter. Je kunt ook drie verschillende ‘kleuren’ op tafel zetten en ze zelf laten kiezen welke ze eten.

Speel met eten Niet letterlijk natuurlijk ;). Niemand zit te wachten op een voedselgevecht. Ik bedoel met voeding in de vorm van speelgoed, groentemannetje spelen, kinderkeukentjes, etc. Ook kun je met je kinderen een groente en fruit quiz houden: welke naam hoort bij welk fruit/groente? Of laat ze met een blinddoek proeven en raden wat het is. Net als op een kinderfeestje, maar dan gezond.:)

Gebruik kleine borden Je kunt ervoor kiezen om voor je kinderen bordjes in de grootte van ontbijtbordjes te gebruiken. Hierdoor gaan kinderen niet op zien tegen de hoeveelheid eten die ze voor hun neus hebben. Verplicht kinderen ook niet om hun bord leeg te eten. Kinderen kunnen heel goed bepalen wanneer ze vol zitten. Er moet ruimte voor ze zijn om dit aan te kunnen geven. Volwassenen vinden het ook niet prettig om nog door te eten terwijl we vol zitten.

Wees een voorbeeld! De o zo makkelijke cliché: geef zelf het goede voorbeeld. Eet rustig, wees geïnteresseerd in voeding en probeer alles. Het is helemaal niet erg als kinderen zien dat papa of mama ook niet alles lusten, maar dan moet je het wel proberen.:)

Zwanger of borstvoeding? Eet zo gevarieerd mogelijk Het aanleren van smaken begint al als je kindje nog in de baarmoeder zit. Stel je kindje daarom bloot aan zoveel mogelijk smaken door zelf zo gevarieerd mogelijk te eten. Dit geldt ook voor dames die borstvoeding geven. De voorkeur voor smaken als zoet, bitter of zuur is aangeboren. Maar door je kindje met zoveel mogelijk verschillende smaken kennis te laten maken kun je een eenzijdig eetpatroon voorkomen.

Leer je kinderen waar voeding vandaan komt Een stukje bewustwording is heel belangrijk. Leer je kinderen dat bananen afkomstig zijn van een bananenplant en vaak uit verre landen komen, dat vlees van een dier komt en niet zomaar in de supermarkt beland is en dat aardappelen in de grond groeien. Als je het leuk vindt kun je samen een eigen moestuintje onderhouden.

Succes! Via het Voedingscentrum kun je meer tips, quizjes en filmpjes vinden voor elke leeftijdscategorie. Zelf sta ik niet altijd achter de voedingsadviezen van het Voedingscentrum maar deze website biedt wel handvaten en tools om je kinderen gezonder te laten eten.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik.aspx

© 2020 by Marjon Kok. Alle rechten voorbehouden.

KVK-nummer: 67430589
Praktijk Marjon Kok te Haarlem