Smooth smoothies

May 25, 2016

 

Toen mijn verstandskiezen getrokken werden ben ik groene sapjes enorm gaan waarderen: vloeibaar en voedzaam. Immers, a green juice a day keeps the doctor away. Maar om eerlijk te zijn: ik zou wel wat meer groene sapjes willen drinken dan ik nu doe. Ik leef deze slogan niet erg na… Grootste nadeel? Het maken van groene sapjes neemt vaak aardig wat tijd in beslag/je moet veel snijden/is niet altijd even lekker of welke smoes ik dan ook bedenk. Daarom heb ik een aantal lekkere en snellere groente sapjes bedacht met nét iets minder handelingen. Hou je wel van de DIY (Do It Yourself)? Check dan de DIY-varianten. Neem je sapje wel als tussendoortje, het is naar mijn mening geen volwaardige maaltijd.

 

Mango-liciousss
DIY:
Schil een halve mango, was een halve courgette en doe beide in stukjes in de blender samen met 100-150 ml. water.

 

Geen-tijd:
Was een halve courgette en snijd deze in stukjes. Doe in de blender samen met 250 ml. versgeperst mangosap uit de supermarkt.

 

Oranje duivel
DIY:
Pers ongeveer 4 perssinaasappels (gelijk aan 250 ml.) uit en doe samen met 3 middelgrote waspeentjes in de blender.

 

Geen-tijd:
Doe drie middelgrote waspeentjes (geraspt en gesneden, zakje uit de koeling) samen met 250 ml. versgeperst sinaasappelsap uit de supermarkt in de blender.

 

Classic
DIY:
Doe twee volle handen spinazie samen met een geschilde kiwi en stukjes banaan in de blender. Voeg 150 ml. water toe.

 

Geen-tijd:
Hoewel deze smoothie al supersnel is kun je het jezelf nog nét iets makkelijker maken door te kijken of er een versgeperst sapje met banaan en kiwi in de supermarkt ligt. Gebruik hiervan dan 250 ml.

 

Forest fruit
DIY:
Meng 150 ml water met 75 gr. bosvruchten of bosbessen (vers of vriesvak), 2 volle handen andijvie en 1 kleine banaan.

 

Geen-tijd:
Voeg 2 volle handen andijvie toe aan een versgeperst rood fruit sapje naar keuze in de supermarkt.

 

Zoals je ziet kun je van elk versgeperst sapje uit de supermarkt een groene smoothie maken. Dit maakt het sapje nóg gezonder omdat groenten minder suikers dan fruit bevatten en daarnaast bomvol mineralen, vitaminen, vezels en antioxidanten zitten.

Je kunt je sapje nog meer pimpen met een avocado, pitjes en zaden, kokosolie en kruiden zoals munt en gember. 

 

Hieronder een lijstje met groenten die zich goed laten combineren met fruit, ga dus lekker zelf aan de slag!:

- Spinazie
- Andijvie
- Wortel
- Bleekselderij
- Courgette
- Boerenkool
- Sla
- Komkommer
- Rode biet

Please reload

© 2020 by Marjon Kok. Alle rechten voorbehouden.

KVK-nummer: 67430589
Praktijk Marjon Kok te Haarlem