5 x niet zo gezond als je denkt...

May 25, 2016

100% natuurlijk, 0% vet, geen toegevoegde suikers, light-producten: iedereen kent ze. We denken dat we goed en skinny bezig zijn, maar eigenlijk gooien we telkens weer een wolf in schaapskleren in ons boodschappenwagentje. Producenten verdienen goud geld met deze marketing. Hieronder 5 producten die je volgende keer beter kunt vermijden. Door ze te herkennen trap je er niet meer in!:)

 

Light-frisdranken
Dan heb ik het over álle light frisdranken, dus ook de ‘zero-sugars’. Een light-drank is vaak niets meer dan een reguliere frisdrank waarbij de suikers zijn vervangen door chemische zoetstoffen. Helaas betreft dit vaak de chemische zoetstof aspartaam (E951). Aspartaam wordt niet alleen gebruikt in light-producten maar ook in o.a. kauwgom, zoetjes, sportdranken, zuivelproducten, jam, desserts en pepermunt. Hoewel deze stof door een aantal veiligheidsinstanties is beoordeeld als ongevaarlijk mits de inname onder de Algemene Dagelijkse Inname (40 mg/kg lichaamsgewicht per dag) blijft, zijn er toch steeds meer aanwijzingen die erop duiden dat de zoetstof beter gemeden kan worden. Jesse van der Velde onderbouwt in zijn artikel ’16 dingen die er in je lichaam gebeuren als je aspartaam eet’ 16 redenen waarom je aspartaam beter kunt mijden. Hierin benoemt hij onder andere de gezondheidsrisico’s voor de nieren, darmen, kinderen, zwangere vrouwen en verhoogde kans op diabetes, hart- en vaatziekten en depressie.
http://jessevandervelde.com/16-dingen-die-er-in-je-lichaam-gebeuren-als-je-aspartaam-eet/

 

Tevens bevatten light-frisdranken over het algemeen talloze toevoegingen zoals
E-nummers,  kleurstoffen, zoetstoffen en voedingszuren. Deze stoffen herkent het lichaam niet waardoor op de lange termijn talloze gezondheidsproblemen variërend van migraine tot hormonale klachten kunnen ontstaan. Water blijft ten allertijde een gezondere optie.:)

 

Pakjes, zakjes en kant-en-klare sauzen
Pakjes, zakjes en kant-en-klare sauzen; lekker makkelijk en snel maar je doet je lichaam er absoluut geen plezier mee. Het is inmiddels onder de meesten van ons wel bekend dat deze producten enorm veel suikers, andere chemische toevoegingen en E-nummers bevatten. Vooral E621 is een bekende boosdoener. E621 wordt door producenten ook wel verdoezeld als onder andere mononatriumglutamaat, gist of gist-extract, MSG, vetsin, plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten, gehydrogeneerde of gefermenteerde eiwitten, gelatine, calcium- of natriumcaseïnaat, natuurlijke aroma’s, sojasaus en maïsolie. Ja, dan is het als consument best lastig om E621 te mijden als je deze lijst niet uit je hoofd kent;). Gelukkig kom je al een heel eind door pakjes, zakjes, kant-en-klare maaltijden en sauzen, soepen, bouillonblokjes, chips en snacks te laten staan. Maak in plaats daarvan een van de verse recepten te vinden op mijn website of breng een bezoekje aan de natuurwinkel!

 

E621 wordt in verband gebracht met migraine, depressie en obesitas. Dit laatste komt omdat E621 de neiging tot ‘dooreten’ heeft. Wie heeft er wel eens daadwerkelijk “éééén handje chips” genomen?:)  Juist, daar ga je al. E621 staat ook wel bekend als onze vijfde smaak genaamd Umami, helemaal bedacht en geproduceerd in de fabriek, niet erg gezond dus!

Deze website geeft een overzicht van producten die E621 bevatten:
http://www.goedgeweten.be/ingredienten/e621/*/

 

Bewerkt vlees & vleeswaren
Onder bewerkt vlees en vleeswaren vallen onder andere filet americain, salami, chorizo, slavink, worstjes, hot dogs, spek en ham. Ze zijn de laatste tijd negatief in het nieuws geweest omdat ze in verband worden gebracht met kanker (voornamelijk darmkanker). Door het bewerken van het vlees (bijv. drogen, roken en zouten) ontstaan er kankerverwekkende stoffen genaamd carcinogenen. Deze stoffen kunnen cellen in ons lichaam aantasten en beschadigen zodat er kanker kan ontstaan. Tevens bevat rood vlees (rundvlees, lamsvlees, varkensvlees, gehakt, hamburgers, etc.) de stof heemijzer die de darmwand kan beschadigen.

Het advies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds? Eet maximaal 500 gram rood vlees, liefst geen bewerkt vlees en bij voorkeur meer vegetarisch. Persoonlijk kies ik liever voor 2 – 3 keer per week een kleine hoeveelheid vlees en gebruik ik zelden vleeswaren op brood. Goed nieuws; het merendeel van de recepten op mijn website is vegetarisch!:) Goed voor jezelf, goed voor de dieren, goed voor het milieu.

 

Vruchtensappen uit pak

Zelfs met verse vruchtensappen raad ik aan niet meer dan twee glazen per dag te nemen in verband met de suikers. Gelukkig bevatten deze sappen nog vezels waardoor de suikers langzamer terecht komen in je bloedbaan en je bloedsuikerspiegel iets minder hard laten stijgen. Vruchtensappen uit pak zijn een ander verhaal omdat zij vaak fruitconcentraten bevatten die voornamelijk uit suiker bestaan. Tevens zijn er vaak allerlei conserveringsmiddelen, suikers en zoetstoffen toegevoegd die de houdbaarheid verhogen. En dan heb ik het nog niet eens over de toegevoegde suikers.Ik stel mezelf dit altijd voor: hoe zou je versgeperste sinaasappelsap van vandaag eruit zien als je hem een jaar laat staan? Juist, daar wil je eigenlijk niet eens aan denken. Hoe kan het dan dat een pak sinaasappelsap buiten de koelkast één jaar lang goed blijft? Gezond eten is best logisch.:)

 

Hoe dan ook, zowel versgeperste vruchtensap als supermarkt vruchtensap kunnen makkelijk 15 – 30 gram suiker per glas (200 ml.) bevatten. De WHO, Wereldgezondheidsorganisatie, raadt maximaal 25 gram suiker per dag aan voor volwassenen. Houd dit goed in je achterhoofd als je weer een pakje Wicky of Appelsientje bij jezelf of je kinderen in de tas stopt.

 

Pindakaas
Op de pindakaas die alléén bestaat uit pinda’s en zeezout heb ik niets aan te merken, op de pindakaas die plantaardig gehydrogeneerde oliën bevat wel. Gehydrogeneerde oliën, gehard palmvet of geharde plantaardige vetten zijn een mooi woord voor transvetten. Transvetten zijn gemaakt in de fabriek en uit diverse onderzoeken is gebleken dat deze zeer schadelijk zijn voor ons lichaam en kunnen leiden tot hart-en vaatziekten, ze vergroten de kans op diabetes type II en ontstekingen. Transvetten zitten niet alleen in sommige soorten pindakaas maar ook in koekjes, gebak, margarines, pakjes, zakjes en kant-en-klaar producten.

 

 

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/transvet.aspx
http://www.wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/verklein-de-kans-op-kanker/vlees-en-kanker
De Boodschappencoach, geschreven door Ralph Moorman

Please reload

© 2020 by Marjon Kok. Alle rechten voorbehouden.

KVK-nummer: 67430589
Praktijk Marjon Kok te Haarlem